- Головна
- Статті
Старі добрі акварелі van Gogh
Сьогодні розповім вам про всім відомі акварельні фарби Van Gogh. До них у мене особлива любов – бо це перші акварелі в тубах, які мені вдалось спробувати. Як тільки я перейшла на великі формати - я повністю відмовилась від кювет. Беззаперечна перевага акварелі в тубах – це можливість швидко набрати максимальний тон. З ними завжди виходить яскраво і насичено. А ще туби ідеальні для художників, які пишуть по-мокрому і цінують час, поки папір вологий.
Хто це такі і звідки взялись?
Якщо коротко, то Van Gogh - це акварелі голландської фірми Royal Talens. На офіційному сайті компанії акварель поділяють на три категорії:
- - Rembrandt - професійна серія (artist quality);
- - Van Gogh – студентська серія (study quality);
- - Art Creation – серія для початківців (entry level quality).
Проте той факт, що лінійка Van Gogh є студентською, не означає, що фарби є несвітлостійкими чи ненадійними. Адже пігменти, які відповідають за колір акварелі, для всіх трьох лінійок беруть з одного мішка на заводі, але далі фарби різняться між собою самим складом і трудовитратами. До прикладу, ось пропорції основних складників акварелі Royal Talens:
- - Van Gogh - 60% пігмент, 20% прозорий наповнювач, 20% рослинна зв’ячуюча речовина;
- - Rembrandt - 80% пігмент, 20% гумміарабік.
Також, у студентській серії не використовують найдорожчих пігментів, тому її палітра менша за обсягом кольорів, а фарби у ній здебільшого багатопігментні. Зовсім недавно Van Gogh провів розширення, тому на сьогодні він налічує:
- - 56 кольорів основного колор-чарту;
- - 4 кольори з грануляцією (мають позначку Dusk);
- - 6 металіків (мають позначку Metallic);
- - 6 криючих кольорів (мають позначку Interference);
А якщо згадати, що все можна змішати з червоного, жовтого і синього, то навряд чи хтось поскаржиться на нестачу кольорів.
Варто сказати, що туби від Van Gogh наповнені під тиском, акварель у них доходить до країв. При першому відкручуванні кришечки частина фарби рветься назовні, тому добре було б зразу мати палітру під рукою. Якщо немає спеціальної палітри – можна використовувати звичайну велику керамічну тарілку (обов’язково білу). Оскільки у складі цієї акварелі рослинна зв’ячуюча речовина, а не мід, то фарби висихають досить швидко (за декілька годин поверхня вкривається плівкою і починає тверднути). Тому рекомендую витискати стільки, скільки знадобиться для роботи. Але якщо сталось так, що фарби застигли, їх завжди можна повторно розмочити: просто щедро збризнути простою водою і залишити на декілька хвилин.
Вимальовка кольорів
А тепер давайте розглядати фотографії. У мене Van Gogh представлений у 14 кольорах. Вимальовку робила в альбомі Canson XL Watercolor, 100% целюлоза. Кольори дуже яскраві, у тестах фарби майже не втрачали насиченості при висиханні, кольори не тухнули.
Як видно зі складу, 9 з 14 кольорів є двопігментними. Як відомо, найкращими вважають однопігментні фарби, тому що з них можна створювати більше сумішей і не боятись відчуття «брудних» акварелей. Проте якщо розумно підходити до змішування і не використовувати більше трьох кольорів, то бруду легко можна уникнути.
Вимальовка кольорів. Знизу – роз’яснення до позначок: G - грануляція, Lightfastness-світлостійкість, Transparency-прозорість
244 – криючий ніжно-персиковий відтінок, утворює дуже м’які суміші;
268 – яскравий жовтий колір, відтінок приблизно посередині між лимонною і кадмієм жовтим;
331 – дуже насичений малиновий. З усіх кольорів, цей найбільш активний. Його не потрібно довго розмазувати пензликом, досить каплі води – і він легко розтікається по папері.
234 – люблю сієну більше, ніж охру жовту за її червонуватий відтінок і прозорість; у тестах виявилась дещо криючою;
409 – приємний коричневий, трошки яскравіший ніж звичайна палена умбра; утворює грануляцію;
416 – сепія дещо «зеленкувата», рідко користуюсь нею відкрито, але у сумішах поводиться чудово;
568 – насичений фіолетовий, яким легко можна набирати дуже темний тон;
535 – дуже яскравий і криючий, як і більшість церуліумів. Містить у складі титанові білила PW6. Що цікаво, у нових брошурах на офіційному сайті цей колір позначений як прозорий, хоча з тесту і з самого складу фарби зрозуміло, що він буде перекривати інші кольори.
570 – насичений голубий колір, в густому вигляді може бути дуже темним;
506 – фарба має незвичний фіолетовий відтінок, і цим відрізняється від інших ультрамаринів. Хоча у своєму складі має правильний пігмент PB29.
533 – темний індиго; у колор-чарті має позначку напівпрозорого, хоча у тесті це не дуже помітно;
645 – як на мене, то цей колір дуже ядерно-зелений, ніколи не користуюсь ним відкрито. Але якщо його пригасити– то можна отримати приємний колір зелені;
620 – ніжний криючий оливковий колір;
708 – темний і насичений сірий, з дуже гарним голубим відтінком. Чудова альтернатива глухому чорному кольору.
З вимальовки видно, що досить багато кольорів виявились криючими, хоча в офіційному колор-чарті лише два кольори позначені напівпрозорим квадратиком- це Azo yellow light (268) та Indigo(533).
Карти змішування
Я не люблю робити загальні карти змішування всіх кольорів, бо вони вимагають багато часу для створення, а результат часто виходить не показовим і не практичним. Проте я завжди перевіряю, як кольори працюють в основних сумішах: як змішуються первинні, вторинні та протилежні кольори.
Зліва – змішування основних кольорів, справа – змішування другорядних кольорів
Змішування протилежних кольорів: зліва – жовтих і фіолетових, справа – червоних і зелених
Зліва – утворення фіолетового кольору з різних синіх, справа – утворення тепло-оранжевих сумішей з червоного
Грануляція
І ще розгляну один дуже популярний у наш час ефект – грануляцію. Це процес випадання в осад часток пігменту і залягання його в структурі паперу. Щоб добитись грануляції потрібна велика кількість води, щоб крупинки могли вільно пресуватись, і фактурний папір. Є пігменти більш схильні до грануляції, наприклад кобальти та ультрамарини. Серед моїх кольорів грануляцію показали Burnt Umber (409), Ultramarine deep (506) та Indigo (533), хоча в колор-чарті лише палена умбра має позначку G – granulation. Проте цього року фірма випустила ще 4 неймовірні відтінки з ефектом грануляції, які я з нетерпінням чекаю у наших магазинах.
Переваги бренду
Для мене Van Gogh просто незамінний для пленерів та скетчів. І саме завдяки своїй ціні і доступності я його люблю. Адже він продається майже у всіх художніх магазинах, а коштує в декілька разів менше ніж акварелі з професійної лінійки (за один тюбик професійної акварелі доведеться заплатити як за 6 туб Van Gogh). Тому з ним вдається легко експериментувати; не сковує страх невдачі і думка, що тримаєш в руках кусочок золота.
P. S. А це бонус усім, хто дочитав до кінця – мої улюблені суміші. Ультрамарин лише з неаполітанською жовтою дає цей ніжний перлинно – сірий колір. А для густих темних тіней зелені найкраще підходять сепія та голубий фтало. Обов’язково спробуйте и купуйте: Акварельные краски Van Gogh, Краска акварельная кювета VanGogh и набор акварельных красок Van Gogh!
У цій роботі я використала обидві суміші: сіро-голубу для неба та глибоку зелену для дерев і гілок на передньому плані.